Το Μπαλκόνι
Jean Genet
Περίληψη Έργου
- Πρώτη Εικόνα/Σκηνή
Δίπλα του, μια νέα γυναίκα (‘η Γυναίκα’) σκουπίζει τα χέρια της με μια πετσέτα.
Όρθια είναι και μια άλλη γυναίκα, γύρω στα σαράντα.
Είναι η μαντάμ ‘‘Ίρμα’. Φανερά εκνευρισμένη, ζητάει να πληρωθεί.
Ο ‘Επίσκοπος’ επιμένει, πως δεν έχει ολοκληρώσει την ‘τελετή’ και συνεχίζει να ακούει την εξομολόγηση της παρτενέρ του (‘η Γυναίκα’), απαιτώντας να μάθει εάν έχουν πραγματικά διαπραχθεί τα αμαρτήματα.
Οι δύο γυναίκες αποχωρούν και μετά από λίγο επιστρέφουν, με την ‘‘Ίρμα’ να επαναλαμβάνει πως πρέπει να πληρωθεί άμεσα και πως ο ‘Επίσκοπος’ πρέπει να φύγει, διότι διατρέχει κίνδυνο.
Εκείνος στρέφεται στον καθρέπτη και βλέπει το ανακλώμενο ομοίωμά του.
- Δεύτερη Εικόνα/Σκηνή
Μπροστά της, στέκεται όρθιος ένας ‘Δήμιος’.
Ένας ‘Δικαστής’ σέρνεται, πεσμένος μπρούμητα, προς την κατεύθυνση της ‘Κλέφτρας’, η οποία είναι νεοφερμένη στο σπίτι, δεν γνωρίζει το σενάριο και ομολογεί πολύ γρήγορα.
Μέσω του ‘Δήμιου’, ο ‘Δικαστής’ επαναφέρει την ‘Κλέφτρα’ στους κανόνες του σεναρίου, εξηγώντας της ότι τόσο η διαδικασία απόσπασης της ομολογίας ενοχής, όσο και η ενοχή καθαυτή, αποτελούν αναγκαίες προϋποθέσεις, για να βιωθεί η σχέση ως υπαρκτή.
Η σκηνή τελειώνει με τον ‘Δικαστή’ να εκλιπαρεί την ‘Κλέφτρα’ ενώ εκείνη τον προστάζει να γλύψει τις γόβες της.
- Τρίτη Εικόνα/Σκηνή
Στο δωμάτιο είναι ο ‘Στρατηγός’.
Η ‘Ίρμα’ στέκεται δίπλα του.
Είναι τρομοκρατημένοι από την εξέγερση, που έχει ξεσπάσει στην πόλη και συζητούν τις προετοιμασίες του τελετουργικού.
Σκοπός του ‘Στρατηγού’ είναι η τέλεια απεικόνιση του σεναρίου, στο οποίο για μία ακόμη φορά, θα επαναλάβει τον ένδοξο θάνατό του.
Ένα πολύ όμορφο ‘Κορίτσι’, μεταμφιεσμένο σε άλογο, περιγράφει γλαφυρά το θάνατο του ‘Στρατηγού’.
Αυτός είναι ξαπλωμένος στην πολυθρόνα, που σέρνει το ‘Κορίτσι’, ενώ εγκαταλείπει την σκηνή.
- Τέταρτη Εικόνα/Σκηνή
Δίπλα του, βρίσκεται το πολύ όμορφο ‘Κορίτσι’ (η ίδια ηθοποιός που έπαιζε το άλογο).
Ο ‘Γεράκος’ σκουπίζει το μέτωπό του με ένα μαντήλι, που βγάζει από την τσέπη του.
Όλες οι κινήσεις του ‘Γεράκου’ καθρεπτίζονται σε τρείς καθρέπτες.
Η ‘‘Ίρμα’ ανοίγει λίγο την πόρτα και δίνει στο ‘Κορίτσι’ ένα λουρί και μια βρώμικη περούκα.
Το ‘Κορίτσι’ φοράει την περούκα στο κεφάλι του ‘Γεράκου’ και τον μαστιγώνει.
Το πρόσωπό του φωτίζεται.
Ακούγεται ένα πολυβόλο σε πολύ κοντινή απόσταση.
- Πέμπτη Εικόνα/Σκηνή
Το δωμάτιο έχει δύο πόρτες, μία αριστερή και μία δεξιά.
Η πατρόνα (‘Ίρμα’) κάνει τους λογαριασμούς της με την ‘Κάρμεν’, ένα από τα κορίτσια, που προβιβάστηκε σε λογίστρια.
Η ‘Κάρμεν’ ονειρεύεται να συναντήσει την κόρη της, όμως η ‘Ίρμα’ την αποτρέπει από αυτό, διότι την χρειάζεται κοντά τής: φοβάται πως η εξέγερση, η οποία βοά έξω, δεν έχει στόχο τα Ανάκτορα, αλλά το ‘Μεγάλο Μπαλκόνι’.
Η αριστερή πόρτα ανοίγει.
Μπαίνει ο ‘Δήμιος’, ο οποίος στο εξής θα λέγεται ‘Αρτύρ’.
Η ‘Ίρμα’ του εξηγεί, πως είναι απόλυτη ανάγκη να πάει να βρει τον ‘Αρχηγό της Αστυνομίας’.
Ο ‘Αρτύρ’ γονατίζει και την υπακούει.
Βγαίνει στα γόνατα από την αριστερή πόρτα.
Εκείνη τη στιγμή, μπαίνει από την δεξιά πόρτα ο ‘Αρχηγός’.
Τούς ενημερώνει ότι επίκειται έφοδος στα Ανάκτορα.
Παράλληλα, εκφράζει την απογοήτευσή του για το γεγονός ότι κανένας πελάτης δεν σκέφτηκε να μεταμφιεστεί σε ‘Αρχηγό της Αστυνομίας’.
Ξαφνικά, ακούγεται ένα κουδούνισμα.
Η ‘Κάρμεν’ βγαίνει (δεν αναφέρεται από ποια πόρτα, αλλά από την πλοκή του έργου καταλαβαίνουμε πως είναι η δεξιά).
Επικρατεί σιωπή, στην διάρκεια της οποίας η ‘Ίρμα’ και ο ‘Αρχηγός’ κοιτιούνται κατάματα.
Η ‘Ίρμα’ φοβάται.
Ο ‘Αρχηγός’ (‘Ζωρζ’) την καθησυχάζει.
Υπάρχει τρυφερότητα ανάμεσά τους.
Μπαίνει η ‘Κάρμεν’ και ανακοινώνει την άφιξη του ‘Απεσταλμένου της Αυλής’.
Η αριστερή πόρτα ανοίγει και εμφανίζεται ο ‘Αρτύρ’.
Τρέμει και τα ρούχα του είναι σκισμένα.
Ακούγεται ένας κρότος.
Το τζάμι γίνεται κομμάτια.
Μια σφαίρα απέξω, βρίσκει τον ‘Αρτύρ’ στο μέτωπο και τον σκοτώνει.
Η ‘Ίρμα’ ετοιμάζεται να υποδεχθεί τον ‘Απεσταλμένο’.
- Έκτη Εικόνα/Σκηνή
Η ‘Σαντάλ’, πρώην πόρνη του μπορντέλου και ο ‘Ροζέ’, αρχηγός των επαναστατών, αγκαλιάζονται.
Στο βάθος, διακρίνεται η πρόσοψη του ‘Μεγάλου Μπαλκονιού’.
Τρεις ένοπλοι άνδρες δίνουν την εντύπωση, πως τούς φυλάνε και ζητάνε από την ‘Σαντάλ’ να γίνει το σύμβολο της επανάστασης.
Ο ‘Ροζέ’ δηλώνει ερωτευμένος και της ζητάει να μείνει μαζί του.
Η ‘Σαντάλ’ κατευθύνεται προς το ‘Μεγάλο Μπαλκόνι’, καθώς την παίρνουν μαζί τους οι επαναστάτες.
Ο ‘Ροζέ’ απομακρύνεται, ενώ μιλάει μόνος του.
- Έβδομη Εικόνα/Σκηνή
Τα ρούχα της ‘Ίρμας’ και του ‘Αρχηγού της Αστυνομίας’ είναι κουρελιασμένα.
Το πτώμα του ‘Αρτύρ’ βρίσκεται πάνω σε έναν ψεύτικο τάφο.
Δίπλα ακριβώς, βρίσκεται και ο ‘Απεσταλμένος’.
Μόνο αυτός είναι σε καλή κατάσταση.
Η ‘Κάρμεν’ είναι ντυμένη, όπως την πρώτη φορά που εμφανίστηκε.
Ο εκκωφαντικός ήχος μιας έκρηξης σείει τα πάντα.
Ο ‘Απεσταλμένος’, με ακατανόητα λόγια, ανακοινώνει ότι τα Ανάκτορα έχουν καταληφθεί και ότι η τύχη αυτών που κατέχουν την πραγματική εξουσία αγνοείται.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν είναι πια σε θέση να ασκήσουν το λειτούργημά τους.
Ενάντια στην θέληση του ‘Αρχηγού’, ο οποίος επιθυμεί να πολεμήσει ηρωικά μέχρι τέλους, ο ‘Απεσταλμένος’ υπαινίσσεται την καταστολή της εξέγερσης μέσω των ειδώλων στους καθρέπτες, προτείνοντας στην ‘Ίρμα’ να μεταμφιεστεί σε Βασίλισσα.
Σε μια προσπάθεια κατευνασμού των αντιδράσεων του ‘Αρχηγού’, ο ‘Απεσταλμένος’ υπόσχεται σε αυτόν την απεριόριστη κυκλοφορία του ειδώλου (ομοιώματος) του στους καθρέπτες.
- Όγδοη Εικόνα/Σκηνή
Βγαίνουν στο μπαλκόνι πρώτα ο ‘Επίσκοπος’, έπειτα ο ‘Στρατηγός’, έπειτα ο ‘Δικαστής’, μετά ο ‘Ήρωας’ (‘Αρχηγός της Αστυνομίας’) και τέλος η ‘Βασίλισσα’ (‘Ίρμα’).
Έξω από το Μπαλκόνι κάνει την εμφάνιση του ένας ‘Ζητιάνος’.
Ο ‘Απεσταλμένος’ παρουσιάζει την ‘Σαντάλ’ στην ‘Βασίλισσα’.
Η ‘Βασίλισσα’ υποκλίνεται μπροστά της.
Ακούγεται ένας πυροβολισμός.
Η ‘Σαντάλ’ πέφτει νεκρή.
- Ένατη Εικόνα/Σκηνή
Δίπλα σε κάθε μηχανή υπάρχει και ένας φωτογράφος.
Ο ένας μετά τον άλλον, εμφανίζονται ο ‘Επίσκοπος’, ο ‘Δικαστής’ και ο ‘Στρατηγός’.
Απαθανατίζονται από τους φωτογράφους.
Εδώ και λίγη ώρα έχει μπει και η ‘Βασίλισσα’ μαζί με τον ‘Απεσταλμένο’.
Η ‘Βασίλισσα’ απαθανατίζεται και αυτή με την σειρά της.
Ο ‘Επίσκοπος’, ο ‘Δικαστής’ και ο ‘Στρατηγός δολοπλοκούν για να πάρουν την εξουσία, όσο το είδωλο του ‘Αρχηγού’ της Αστυνομίας δεν αναπαρίσταται/αντικατοπτρίζεται στα σαλόνια του μπορντέλου.
Μετά από λίγο μπαίνει ο ‘Αρχηγός’, ο οποίος βάζει τέρμα στον εφήμερο πειρασμό τους.
Εμφανίζεται η ‘Κάρμεν’.
Ψιθυρίζει στην ‘Βασίλισσα’, πως ένας πελάτης έχει έρθει, για να παίξει τον ρόλο του ‘Αρχηγού’, στο σαλόνι του Μαυσωλείου.
Μέσω της μηχανής παρακολούθησης, που βρίσκεται στο δωμάτιο, όλοι παρακολουθούν την αναπαράσταση.
Ο συγκεκριμένος πελάτης είναι ο ‘Ροζέ’.
Τον συνοδεύει η ‘Κάρμεν’ και ο ‘Ζητιάνος’ ο οποίος εμφανίζεται τώρα ως ‘Σκλάβος’.
Ο ‘Ροζέ’ ολοκληρώνει την αναπαράσταση, πετσοκόβοντας τα γεννητικά του όργανα.
Έχοντας απαθανατιστεί από τους φωτογράφους, ο ‘Αρχηγός’ δείχνει να μην επηρεάζεται από τον ακρωτηριασμό του ‘Ροζέ’ και κατεβαίνει στον τάφο, που έχει χτιστεί για τον ίδιο (τον ‘Αρχηγό).
Η ‘Ίρμα’ ζητάει από τους υπόλοιπους να γυρίσουν στα σπίτια τους.
Στην συνέχεια σβήνει όλα τα φώτα του ‘Μεγάλου Μπαλκονιού’, λέγοντας στο κοινό πως είναι ώρα να φύγει.
Ακούγεται ο θόρυβος ενός πολυβόλου.
Θεατρολογική Επεξεργασία: Θωμάς Θεολόγου
Ψυχοθεατρολογική Ανάλυσις: Θωμάς Θεολόγου/Πάνος Μαβιτζής
Ψυχοθεατρολογική Ανάλυσις: Θωμάς Θεολόγου/Πάνος Μαβιτζής